|
2007-06-30 15:49:46, szombat
|
|
|
A szocialista szellemvasút és a hullafoltos anyuka
péntek, 2007. június 29.
Stemler Miklós cikke
A MÁV-val két alapvető probléma van: szegény, mint a templom egere - pontosabban nem is egyszerűen szegény, hanem teljesen eladósodott -, és vezetése időbuborékban él, ahol még mindig az államszocializmus mesevilága uralkodik.
A dübörgő vasúti reform újabb fontos fejezetéhez érkezett: pár nappal a minőségi vasúti közlekedés Kánaánját elhozó MÁV Start indulása előtt az új leányvállalat semmiféle érvényes engedéllyel nem bír, miután olyan kérelmet voltak képesek összekaparni, amely teljesen alkalmatlan volt a Magyar Vasúti Hivatal engedélyének megadására. Nem kell persze félnünk, lesz lehetőségünk egy hét múlva is a vidéki Magyarország szépségeit bámulni fásultan a húsz-harminc kilométeres sebességgel zötyögő személy- és úgynevezett sebesvonatokból, a MÁV ugyanis nem futamodik meg, szállít ő utast tűzön-vízen át, legfeljebb folyamatosan bírságot fizet. Más lehetősége persze nem is nagyon van: az utasokat szállítani kell, ezt legfeljebb a mázlista északnyugati részeken oldja meg helyette a GYSEV, ami minden, ami a MÁV nem: rendesen működő, minőségi szolgáltatást nyújtó cég. A MÁV Start még az első lépések megtétele előtti elhasalásának tehát semmilyen gyakorlati jelentősége nincs, azonban tökéletes látlelete a magyar módra végrehajtott vasútreform első évének, és előjele az elkövetkezőknek, már ha lesznek még.
*
A MÁV-val két alapvető probléma van: szegény, mint a templom egere - pontosabban nem is egyszerűen szegény, hanem teljesen eladósodott -, és vezetése időbuborékban él, ahol még mindig az államszocializmus mesevilága uralkodik. Ebből a két, egymással szorosan összefüggő tényezőből adódik aztán minden: a MÁV jelenlegi formájában szocialista szellemvasút, ami kitűnően alkalmas az elmúlt korszak tanulmányozására, ám egyik legfontosabb céljára - személyek szállítására A pontból B-be - már kevésbé. Épp erre a célra jönne létre a mamutcég romjain a MÁV Start, amely a tervek szerint némileg korszerűbb alapon próbálkozna meg ezzel a nehéz feladattal, és még az is elképzelhető lenne, hogy ezt gazdaságosan, megfelelő színvonalon tegye, ahogy az a világ számos pontján sikerült már. A jelek szerint azonban a csecsemő halvaszületett hullafoltos anyukájától; nem sok jót lehet várni egy olyan cégtől, amely még az alapvető engedélyek beszerzésére is képtelen. Az átalakításokba nagy dérrel-dúrral belevágó Kóka-féle GKM-nek eddig egy dolgot sikerült úgy-ahogy végrehajtani, a hiány lefaragását, azonban ezt is rövidlátó módon. A mellékvonalak ,,időleges" bezárása kétségtelenül megspórolt pár milliárd forintot, ám egyben maradandó károkat okozott. Nem is feltétlenül azért, mert innentől kezdve az itt lakók nem tudnak vonatozni, amit eddig sem nagyon tettek (persze el lehetett volna gondolkozni azon, hogy esetlegesen a rossz menetrendek, nem embernek való körülmények miatt hanyagolják-e a vasutat), hanem azért, mert pár hónap alatt milliárdos értékű állami tulajdon tűnt és tűnik el. Ezt persze egyfajta sajátos szociális intézkedésnek is fel lehet fogni, legalább a hátrányos térségek lakói új megélhetési lehetőséghez jutnak.Ettől még persze rohadt drága lesz, ha esetleg pár év múlva újraindítják a vasúti közlekedést. Ez pedig nem feltétlenül sci-fikbe illő lehetőség: a kilencvenes évek elején széthordott záhonyi átrakóbázist mostanában kellene jó drágán rendbe rakni, hogy ne maradjunk le végleg a kelet-európai áruforgalomban. Nem egy megszüntetett mellékvonalnak is lehetne kereskedelmi funkciója - pontosabban lehetett volna.
*
Még csak nem is ez azonban a legnagyobb baj a mellékvonalak megszüntetésével, hanem a lépésben tükröződő szemlélet. A végtagok csonkolása nem a legmegfelelőbb terápia egy agybeteg páciens esetében, márpedig a MÁV legnagyobb baja éppen a vezetése, amely arra is képtelen, hogy egy engedélyezési eljárást levezényeljen. A mellékvonalak nem, a szemlélet és az emberek azonban megmaradnak, és innentől kezdve nehezen érthető az egész koncepció: miért jó nekünk a MÁV Start, ha csak az elnevezés lesz más és minden más marad? Ráadásul a problémák ennél is feljebb vezetnek. Milyen vasútreformot lehet várni egy olyan minisztertől, aki még a vasúti közlekedés alapjaival sincs tisztában, mi több, tudatlanságát sajtótájékoztatón reklámozza? Július elsejétől semmi sem fog változni, akár meg lesz az engedély az utolsó pillanatban, akár nem. A kétszeres áremelés után MÁV Start irreálisan magas áron, elfogadhatatlan körülmények között szállítja majd az egyre fogyatkozó számú utasokat, nyilvánvalóan veszteségesen. A katyvasz pedig egészen addig megmarad, amíg a kormány, pontosabban a jelek szerint a vasút rendberakása helyett inkább autópálya építésben jeleskedő közlekedési miniszter komolyan nem veszi a vasút dolgát. |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: megszüntetésével, tanulmányozására, elfogadhatatlan, sebesvonatokból, elkövetkezőknek, legmegfelelőbb, áruforgalomban, halvaszületett, mellékvonalnak, átalakításokba, tudatlanságát, kétségtelenül, leányvállalat, intézkedésnek, szolgáltatást, veszteségesen, nyilvánvalóan, mellékvonalak, levezényeljen, engedélyezési, időbuborékban, vasútreformot, megszüntetett, elhasalásának, összekaparni, szellemvasút, gazdaságosan, beszerzésére, átrakóbázist, kereskedelmi, végrehajtani, szállítására, legfontosabb, magyarország, engedélyének, lehetőséghez, szocialista szellemvasút, hullafoltos anyuka, templom egere, államszocializmus mesevilága, dübörgő vasúti, minőségi vasúti, vidéki Magyarország, húsz-harminc kilométeres, utasokat szállítani, mázlista északnyugati, első lépések, magyar módra, elmúlt korszak, pontból B-be, célra jönne, mamutcég romjain, Stemler Miklós, Magyar Vasúti Hivatal, Kóka-féle GKM-nek,
|
|
|
|
szocialista szellemvasút, hullafoltos anyuka, templom egere, államszocializmus mesevilága, dübörgő vasúti, minőségi vasúti, vidéki Magyarország, húsz-harminc kilométeres, utasokat szállítani, mázlista északnyugati, első lépések, magyar módra, elmúlt korszak, pontból B-be, célra jönne, mamutcég romjain, tervek szerint, nehéz feladattal, jelek szerint, csecsemő halvaszületett, olyan cégtől, alapvető engedélyek, átalakításokba nagy, dolgot sikerült, hiány lefaragását, mellékvonalak „, rossz menetrendek, hátrányos térségek, vasúti közlekedést, kilencvenes évek, kelet-európai áruforgalomban, megszüntetett mellékvonalnak, mellékvonalak megszüntetésével, lépésben tükröződő, végtagok csonkolása, legmegfelelőbb terápia, agybeteg páciens, engedélyezési eljárást, emberek azonban, egész koncepció, elnevezés lesz, problémák ennél, olyan minisztertől, vasúti közlekedés, utolsó pillanatban, kétszeres áremelés, egyre fogyatkozó, katyvasz pedig, vasút rendberakása, vasút dolgát, megszüntetésével, tanulmányozására, elfogadhatatlan, sebesvonatokból, elkövetkezőknek, legmegfelelőbb, áruforgalomban, halvaszületett, mellékvonalnak, átalakításokba, tudatlanságát, kétségtelenül, leányvállalat, intézkedésnek, szolgáltatást, veszteségesen, nyilvánvalóan, mellékvonalak, levezényeljen, engedélyezési, időbuborékban, vasútreformot, megszüntetett, elhasalásának, összekaparni, szellemvasút, gazdaságosan, beszerzésére, átrakóbázist, kereskedelmi, végrehajtani, szállítására, legfontosabb, magyarország, engedélyének, lehetőséghez, elképzelhető, lehetőségünk, rendberakása, minisztertől, újraindítják, végrehajtott, északnyugati, folyamatosan, úgynevezett, pillanatban, próbálkozna, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 1821
- e Hét: 16051
- e Hónap: 27162
- e Év: 180658
|
|
|